fbpx

Stres w sporcie – Stres u Młodego sportowca – Jak sobie z nim poradzić?

#2 Stres w sporcie – Drugi tematyczny film i wywiad z Martą Włodarczyk – trenerem mentalnym i byłą Mistrzynią Polski w tańcu towarzyskim oraz właścicielką szkoły tańca Eskadra Szkoła Tańca ESKADRA od 10 lat. Wraz z Martą odpowiemy na poniższe pytania oraz zastanowimy się nad tym jak pomóc dziecku, które przeżywa stres przed zawodami, wystąpieniem publicznym czy podczas turnieju. W tym artykule nie tylko będziemy teoretyzować czym jest i jak rozumieć stres u dzieci. Na samym końcu znajdziecie:

Praktyczne ćwiczenie z treningu mentalnego dla dzieci z omówieniem zagadnienia stresu – Praca z grupą dzieci

Praktyczne ćwiczenie z treningu mentalnego dla dzieci z omówieniem zagadnienia stresu – Praca indywidualna z dzieckiem

  1. Czym jest stres w sporcie i jak się objawia?

Stres to reakcja naszego organizmu na rzeczy lub okoliczności, które uważamy za ważne. To naturalna reakcja naszego organizmu. Więcej na temat faktów i mitów na temat stresu możesz przeczytać w artykule wpisanym na blogu Akademii Majki Jeżowskiej ,, Fakty i Mity na temat Stresu”

Jak natomiast może się objawiać stres ?: Do objawów zaliczamy m.in. :

– Ścisk zębów

– Głowa pełna myśli niewspierających dialogów lub też całkowity brak myśli

– Bóle brzucha, problemy z trawieniem

– Przyspieszona akcja serca czy kołataniem serca

– Chrypa i suchość w gardle

– Brak koncentracji

– Trudności z zasypianiem

– Spocone dłonie

– Brak koncentracji, roztargnienie

– Głupawka

Te objawy u każdego z nas są inne i mogą występować w innej kombinacji ze sobą.

  • Jak objawia się stres w sporcie u dzieci i młodych sportowców?

Stres u małych dzieci może, podobnie jak u nas dorosłych, czyli objawiać się bardzo różnie, co utrudnia prawidłowe rozpoznanie co aktualnie zachodzi w ciele i umysłach naszych dzieci czy podopiecznych? Jak zatem postawić prawidłową diagnozę? Marta Włodarczyk proponuje rozmowę na temat naszego własnego stresu i podzieleniem się z dzieckiem nim. Autentyczność i modelowanie jak my jako dorośli radzimy sobie z nim oraz wyjaśnienie jak objawia się on w naszym organizmie może być kluczem do radzenia sobie ze stresem przez dzieci.

  • Jak rodzic może pomóc swojemu dziecku?

Kochani przede wszystkim zachęcamy Was do rozmowy z dziećmi na ten temat. Wiemy, że temat stresu nie jest najbardziej przyjemnym tematem przy rodzinnym stole, równolegle raczej nigdy nie znajdzie się dobra okazje, żeby zacząć o stresie rozmawiać. Wiek dziecka nie ma znaczenia! Absolutnie wierzymy, że dostosowując język oraz obrazowe wyjaśnienie już od najmłodszych lat możemy wyjaśniać dzieciom zjawisko stresu. Zachęcamy do rozmowy ,,na sucho”, czyli przed pojawieniem się stresu u swojego dziecka i porozmawiania o jego objawach. Tak, aby w momencie kiedy stres się już pojawi, móc wrócić wraz z dzieckiem do rozmowy i zakomunikować: ,, Kochanie jak widzę … ( i tu wstawiamy fakt jaki obserwujemy np. jak trzęsą Ci się ręce) to myślę, że może być to stres, o którym rozmawialiśmy. Stres jest ok- jest ważny i potrzebny”. Oprócz samej rozmowy, istotna jest nie tylko odnotowanie, że stres się może pojawić, ale też zaznaczenie, że jest on bardzo potrzebny i mamy zgodę na pojawienie się takich emocji. Dzieci są bardzo empatyczne i odczuwają stres swoich rodziców, dlatego warto ujawnić dziecku, że również się go odczuwa. Poprzez otwarte kanały energetyczne dzieci i nie tak dobrze rozwinięte płaty przedczołowe dzieci, w którym dokonuje się analityczne myślenie, mogą one nieświadomie przejąć stres rodziców i odczytać go jako swój. Dlatego otwarta rozmowa i ujawnienie swojego stresu może rozładować napięcie zarówno u dziecka jak i rodzica. Przede wszystkim jako rodzic powinniśmy BYĆ! Tylko tyle lub aż tyle. Wsparcie, docenienie, miłość i jesteście największymi fanami waszego dziecka. Być uważnym na potrzeby dziecka. Polacamy również zamodelowanie monologu jakim możemy

Czego rodzice natomiast nie powinni robić, kiedy pojawia się stres w sporcie u dzieci ?

Niestety doświadczenie Marty jest takie, że rodzice często upominają, dokręcając kurek dzieciom uwagami i przenosząc swój rodzicielski stres na dziecko. Przede wszystkim Słuchać trenera! Każdy z nas ma swój bagaż doświadczeń i rozumiemy, że chce ,,dobrze” równolegle komunikaty typu:

–  ,, Nic nie potrafisz” ( i wszelkie komunikaty oceniające dziecko a nie informacja zwrotna na temat zachowania).

– ,,Najważniejsze jest pierwsze miejsce” ( Presja sukcesu i nacisk na zdobywanie nagród czy medali).

– ,, Słuchaj tylko trenera” ( Dzieci powinny słuchać swojego ciała i swoich myśli i być w zgodzie z samym sobą”)

I innych niewpierających komunikatów.

  • Jakie narzędzie dydaktyczne pomoże mi jako trenowi / mi jako rodzicowi w przybliżeniu tematyki stres w sporcie ?

Marta pracuje w szkole Tańca eskadra naszymi kartami i planszą z gry Odporni Mentalnie. Przy pracy z swoimi młodymi zawodnikami w grupie używa karty oraz kursoprzewodnika. Poniżej znajdziecie opis jednego z ćwiczeń Marty dotyczący pracy z treningiem mentalnym.

Ćwiczenia z treningu mentalnego na stres w sporcie

Liczba osób: 16 (podział 4 drużyny po 4 osoby); To ćwiczenie nadaje się do przeprowadzenia, kiedy liczba uczestników jest większa niż 10, wówczas ilość drużyn i osób powinna być proporcjonalnie dopasowana. Uwaga! Liczba uczestników w grupie nie powinna być większa niż 5, aby nie dopuścić do zjawiska próżniactwa społecznego, czyli braku zaangażowania jednego z członków zespołu z powodu zbyt dużej ilości osób w grupie.

Czas trwania ćwiczenie: około 30/40 min

Opis ćwiczenia:

  1. Podziel 16 osób na 4 drużyny.
  2. Rozłóż talię kart z treningu metalniego (zestaw talii kart nr 4) kartami w górę
  3. Poproś wszystkie dzieci, aby wybrały karty związane z …. ( i tutaj wybierz dowolny temat) np. stresem . Marta w wywiadzie opowiada, że z dziećmi przepracowała temat budowaniem zespołu. Ilość wybranych kart odpowiada ilości dzieciom w grupie.
  4. Następnie każda osoba z drużyny przedstawia pozostałym 3 zespołom dane zagadnienie związane z tematem wcześniej przez trenera wybrany. Takie kalambury taneczne J
  5. Oprócz tego że dzieci dowiadują się co jest dla nich ważne w wybranym zagadnieniu, pobudza się bardzo kreatywność, budowana jest praca zespołowa a przede wszystkim buduje się odporność mentalną dzieci.

Pytania z naszego Kursoprzewodnika dotyczącego ,,stresu” , jednej z 65 kart z treningu mentalnego. Do całego zestawu są również 65 kart z zakresu uczucia i emocje. W kursoprzewodniku macie nie tylko pytania pomocnicze i miejsce na Wasze notatki, ale także pytania pomocnicze takie jak:

Co to jest stres?

Kiedy pojawia się w Tobie stres?

Jak Twoje ciało reaguje jak dzieje się stres?

O czym stres Cię informuje?

Po co się pojawia? Kiedy się pojawia?

Jaki jest ten stres?

Jak wygląda Twój stres? Namaluj go?

Jak nazwałbyś swój stres?

Jakby to było zaprzyjaźnić się z stresem?

Spróbuj wprowadzić swój stres w ruch?

5 ) Zagramy z Martą w grę planszową i pokażemy Wam jak i co można robić z stresem za pomocą tego narzędzia.

I tutaj odsyłam Was do poniższego filmu, gdzie Jasmin, psudonim Kropka, która przeprowadziła wywiad z Martą wciela się w uczestniczkę, która ma zawody w przyszłym tygodniu. Wraz z Jasmin zagra Marta ( trenerkę mentalna), która przeprowadzi symulację sesji treningowej indywidualnej z dzieckiem. Niech poniższy film posłuży Wam trenerom i Wam rodzicom jako inspiracja jak można z dzieckiem porozmawiać o stresie grając w naszą grę.

Najważniejsze linki do filmiku:

Chcesz zakupić narzędzie prezentowane w ćwiczeniu? Możesz to zrobić na stronie: www.odpornimentalnie.pl Nie wiesz czym jest trening mentalny ? zapraszamy do artykułu Trening mentalny w sporcie Fakty i Mity.