fbpx

Blokada w sporcie

Wiele młodych zawodników nagle traci motywację lub nie osiąga dobrych wyników sportowych. Jako rodzice i trenerzy często zastanawiamy się jaka jest przyczyna tego zjawiska? W poniższym artykule przeczytacie o blokadach w sporcie oraz dowiecie się o genialnym narzędziu neurodydaktycznym jak pomóc swojemu dziecku, wrócić do formy i z satysfakcją osiągać ustalone cele i osiągnąć wymarzony sukces. Blokada w sporcie- Jak pomóc dziecku?

Dzisiejszy artykuł powstał na bazie wywiadu z Piotr Matułka, który jest trenerem mentalnym sportowców, autorem książki ,,Jak wychować (w sobie) mistrza”. Cały wywiad możecie znaleźć w filmie dołączonym na końcu tej publikacji.

W niniejszym artykule odpowiemy na pytania:

  1. Czym jest i jak powstaje blokada w sporcie ?
  2. Czy istnieje podział blokad w sporcie, jeśli jest to jaki?
  3. Kiedy pojawia się blokada w sporcie?
  4. Jak sobie radzić z blokadą w sporcie?
  5. Czego nie robić i czego nie mówić dziecku, które ma blokadę w sporcie?
  6. Jakie mamy narzędzia, aby poradzić sobie z blokadą u młodych sportowców?

Bez względu czy jesteśmy młodym sportowcem czy zaawansowanym weteranem blokada w sporcie pojawia się nagle i często nie jesteśmy świadomi tworzenia się jej. Brak świadomości, że istnieje blokada w sporcie może spowolnić proces rozwoju młodego sportowca, a pokonywanie blokad w niewłaściwy sposób może pogłębić pojawiającą się przeszkodę. Istnieje również zagrożenie powstania nakładki, czyli drugiej blokady na pierwszą. Wówczas problem do rozwiązania staje się bardziej skomplikowany. Jeśli Twoje dziecko lub podopieczny ma duży problem z stresem przed zawodami, turniejem, występem publicznym KONIECZENI przeczytaj artykuł- Stres w sporcie- Jak sobie z nim poradzić?

 Czym istnieje podział blokada w sporcie?

Tak istnieje. Wyróżniamy blokady zewnętrzne i wewnętrzne.

Zewnętrzne blokady- to blokady z otoczenia. Z jakimi blokadami może się spotkać młody sportowiec? Min.:

Finanse – jako dzieci nie mamy wpływu w jakim środowisku się urodziliśmy. Uprawianie sportu wiąże się niejednokrotnie z dużym nakładem finansowym. W związku z tym jedną z blokad w rozwoju młodego sportowca może być brak środków na zagraniczne wyjazdy, ubrania, odpowiednie obuwie czy treningi indywidualne- to nie lada wyzwanie dla sportowców startować z gorszymi zewnętrznymi warunkami. Odporność mentalna młodego sportowca w związku z gorszym wyposażeniem może rodzić wewnętrzne przeszkody i nadszarpywać pewność siebie, poczucie sprawczości a nawet poczucie własnej wartości.

Trener- decyzje trenera bywają dla młodych sportowców trudne. Kto zagra w pierwszym składzie, kto dostaje się do reprezentacji, w ilu turniejach wystąpi zawodnik? Te wszystkie pytania a późniejsze decyzje mają ogromy wpływ na dzieci i ich rozwój kariery. Niejednokrotnie blokadą jest sam trener! Nieodpowiednie podejście, niedostrzeganie talentu, brak umiejętności interpersonalnych np. w komunikacji, może doprowadzić do powstania blokad wewnętrznych młodych sportowców. Negatywne etykietowanie przez trenera zawodników utrudnia rozwój młodych zawodników. Zakłócenia na bazie relacji trenera i młodego sportowca może mieć wpływ.

Podejście trenera, sposób w jaki prowadzi proces grupowy jak komunikuje. Szczególnie w przypadku WWD (Wysoko Wrażliwe Dzieci), które posiadają wysoką inteligencję mogą nastąpić blokady wewnętrzne trafiając na tzw.,, Trenera z starej szkoły”, gdzie krzyk, hard ducha i siła buduje. Z powodu niedopasowania się dwóch systemów komunikowania się i budowania może doprowadzić do nadbudowania się blokad wewnętrznych dzieci. Trener powinien świadomie sobą zarządzić i wydobyć i dopasować różne style zarządzania i prowadzenia zawodników w zależności z jakim typem osobowości ma do czynienia. Świeże oko i spojrzenie trenera, że w swojej grupie ma różne dzieci z różnymi potrzebami jest szalenie istotne, aby odpowiednio zarządzić i wydobyć talenty u młodych zawodników.

Drużyna istotny szczególnie dla dzieci w wieku 10-18 roku życia, u których okres dojrzewania powoduje przesunięcie autorytetu z rodzica na grupę rówieśniczą. Ich zdanie, opinia są szalenie istotne. Brak wsparcia grupy może

Rodzice przekonania, myśli, modelowanie zachowania i schematy oraz reakcje na emocje, czy stres mogą stworzyć blokadą. Rodzice nawet samą swoją rolą, swoją obecnością na turniejach, zawodach mogą również stać się blokadą. Z racji tego, że rodzice są z innej przestrzeni dziecka, a pasja jest innym światem dla młodego sportowca. może stać się blokadą samą w sobie. Dlatego w przypadku otwartej rozmowy, z dzieckiem które komunikuje nam, że nie chce naszej obecności bądź trener zgłasza, że obecność rodzica bardziej przeszkadza i powoduje blokadę u młodego zawodnika, zrobimy miejsce na pasję i zabawę dziecka.

Kontuzja fizyczna dając 100 % siebie, aby nie doszło do kontuzji, dbając o siebie o swoje prawidłowe nawyki żywieniowe, rozciąganie i zdrowie nadal nie mamy gwarancji, że taka kontuzja w świecie młodego zawodnika nie nastąpi. Poprzez nieczyste zagranie szczególnie w drużynie zespołowej, chwilę nieuwagi lub przypadek młody zawodnik może ją nabyć podczas treningu, rozrywki lub innej aktywności fizycznej. Kontuzje zatem można podzielić na fizyczne i psychosomatyczne.

Zewnętrzne blokada w sporcie – to blokady z otoczenia. Z jakimi blokadami może się spotkać młody sportowiec? Min.:

Kontuzja psychosomatyczna- Psychosomatyczne kontuzje obronią nas przed czymś z czym sobie nie radzę. Nieświadomie młody zawodnik poprzez konflikt wewnętrzny może doprowadzić do wiele lęków, obaw a mózg generując chorobę ochronią dziecko, gdy najważniejsze jest przeżycie.

– Stres – nasze podejście do stresu ma kolosalne znaczenie. Poprzez prawidłowe zdiagnozowanie jakie dziecko ma przekonanie na temat stresu, poprzez nasze zachowanie jak my jako rodzice czy trenerzy radzimy sobie ze stresem przekłada się bezpośrednio na reakcje na stres. W okresie 2-3 lat w momencie pierwszych ekspozycji społecznych w domu. Jeśli zakomunikujemy np. ,,Kochanie to stres. Jest w porządku on Ci pomoże w wystąpieniu teraz”. Komunikaty typu: ,, Nic się nie dzieje” , ,, Nie przesadzaj”, ,,Nie wstydź się” ,, Nie bój się” ,, Nie stresuj się” , to są podwaliny do błędnego koła stresu dzieci. Wówczas rodzi się przekonanie u małych zawodników, że fizjologiczny mechanizm stresu mojego organizmu jest zły.

Przekonania- typu ,,Nie potrafię” , ,,Nie jestem tak dobry jak inni” , ,, Ja w życiu nic nie osiągnę”, ,,Na to mnie nie stać” , ,, nie nadaje się”

Co tworzy przekonania:

modelowania, czyli oglądanie jak rodzice, najbliższe reagują na swoje emocje

subiektywne doświadczenia dziecka

wychowanie

relacje i doświadczenia w relacjach, które doświadczamy

Słowa, które słyszymy na swój temat

Emocje- emocje są potrzebne w sporcie. Jednak ważne jest jak młody zawodnik nimi zarządza. Wychowanie, środowisko, w którym dorastamy, obecność lub brak dysfunkcji rodziny ma kolosalny wpływ na inteligencję emocjonalną dziecka. Skutkiem może być zakładanie maski, nieprzezywanie emocji czy odcinanie się od swojego ciała, co szczególnie w przypadku sportowców niesie ze sobą ogromne zagrożenie.

Dzięki grze odporni mentalnie, w której mamy zarówno karty oraz grę planszową z zakresu emocji i uczuć jak i słowa i pojęcia z zakresu treningu mentalnego, jesteśmy w stanie wszystkie powyżej wymieniony blokady przepracować i uzmysłowić młodemu sportowcu, że sukces jest składową wielu elementów. Poprzez neurodydaktyczne korzyści płynące z zabawy, gra nie tylko sprawia dzieciom radość, ale też zakotwicza prawidłowe schematy i przekonania na temat uczuć, emocji i istotnych elementów z zakresu treningu mentalnego. Dołączona książka ,,kursoprzewodnik” daje możliwość zagłębienia tematyki treningu mentalnego nowych schematów i przekonań swoich swojego dziecka. Ponadto do gry dołączona jest platforma on-line oraz ponad 21 inspiracji w jaki różny sposób możemy zagrać w grę.

Ćwiczenie jak można z dzieckiem/ nastolatkiem odblokować blokadę? W poniższym wywiadzie około 45 minuty możecie zobaczyć przeprowadzone ćwiczenie z dwoma ternarami mentalnymi Beatą Kaczor i Piotrem Matułką.

BLOKADA W SPORCIE- ćwiczenie JAK POMÓC DZIECKU!?

Inspiracja dla dziecka w pracy indywidualne.

Ograniczenie wiekowe: od 3 do  99 lat.

  1. Podaj dziecku karty z zakresu treningu mentalnego ja i uczuć i emocji (talia kart część III i część IV).
  2. Poproś dziecko, aby przejrzało karty i poproś, aby wybrała tę katę, która jest jej/ mu bliska lub coś do dziecka mówi.

Pracujemy tutaj mocno z nieświadomością. Dlatego bardzo delikatnie zaznaczamy poprzez powyższe komunikaty jak dziecko ma wybrać kartę. Nie definiujemy, nie mówimy plany, po prostu otwieramy się na wszystko co młody sportowiec nam pokaże co jest mu w danej sytuacji bliskie. U starszych dzieci, które potrawią czytać mogą pojawić się słowa kluczowe, u młodszych dzieci będzie działa obraz. Kolorystyka i metafora pojęć nie jest przypadkowa. Gra została skonstruowana tak aby wydobyć obrazem ukryte nieprzepracowane lęki, traumy, trudności i blokady które akumulują się w ciele człowieka.

  • Pozwól dziecku opowiedzieć co widzi na karcie lub kartach i dlaczego akurat wybrało je.

Podczas tego momentu wstrzymujemy się od wszelkich ocen, przerywania dziecku, poprawiania go. Pozwalamy, aby komunikat płynął. Wszystkich rodziców i trenerów prosimy o pracowaniu w ciszy i maksymalnym aktywnym słuchaniu tego co dany zawodnik ma do powiedzenia. Proces ujawnienia w blokadzie ma kolosalne znaczenie. Jeśli nawet w waszym odczuciu odpowiedź będzie ,, płytka”, ,,zbywająca was” przyjmijcie to z pokorą i nie zrażajcie się. Widocznie blokada jest większa niż Wam się wydaje a ujawnienie jej wymaga sporego zaufania w relacji młodego sportowca z rodzicem lub trenerem na jaki trzeba zapracować.

Tylko Trener mentalny i BARDZO Duża wrażliwość uprawnia Was do zadawania dodatkowych pytań! Jeśli nie radzicie sobie z tym co dziecko powiedziało i nie wiecie jak wyciągnąć zawodnika z blokady, nie rozgrzebujemy dziecko i zostawiamy go samemu sobie!!! Wówczas zachęcamy Was do konsultacji indywidualnych jakie udziela specjalista jakim jest Beata Kaczor lub Piotr Matułka. Klikając w ich imiona i nazwiska możecie przejść do indywidualnych konsultacji dotyczący Waszego indywidualnego przypadku.

,,Absolutnie mistrzowskie narzędzie”– tak zakończył ten wspaniały Piotr Matułka

Home